HungryEyes

19.12.06

Fotografia: realitat o ficció?



Les fotografies d'Agustí Centelles de la Guerra Civil Espanyola han esdevingut icones de la nostra història, com es pot observar en la molt recomenable exposició que es pot veure sobre la seva obra aquests dies al Palau de la Virreina, a Barcelona.

De fet, un dels atractius de l'exposició consisteix en veure el negatiu complet d'una de les seves fotografies més famoses, la qual va donar la volta al món l'any 1936 per acabar convertint-se en una de les imatges més conegudes de la Guerra Civil. L'estranya aparició d'un personatge pintoresc, fins ara desaperagut en la coneguda fotografia, armat amb una pistola i sense protecció alguna, ens fa preguntar si la fotografia capta un moment autèntic i real o bé es tracta d'una recreació per inmortalitzar un moment que va viure Centelles a Barcelona.

El dubtes sobre l'autenticitat d'algunes icones fotogràfiques del fotoperiodisme bèl.lic no són noves, i de fet, envolten a algunes de les fotografies més famoses com la del petó a L'Hotel de Ville (Robert Doisneau, 1950), l'aixecament de la bandera americana a Iwo Jima a la Segona Guerra Mundial (Joe Rosenthal, 1945) o la de la mort d'un soldat republicà (Robert Capa, 1936). Segons aquestes teories, el fotògraf bèl.lic, després de viure i experimentar una vivència, opta per recrear-la, com un cineasta, per deixar constància d'aquell moment visual que ha viscut.

Si es tracta d'un moment recreat, és sorprenent l'actitud del personatge que vol aparèixer en la fotografia en un moment en que no hi ha risc per la seva vida. Però si es tracta d'un moment autèntic, encara és més sorprenent la seva actitud, buscant les bales de l'enemic. Sigui d'una manera o d'una altra, segurament mai ho sabrem però si podem estar segurs, una vegada més, de la capacitat per suggerir i interrogar-nos de la fotografia.

5 Comments:

At 7:23 p. m., Blogger Nosotras tres said...

Hola Jaume,

Aprofite este comentari per dir-te que m'ha encantat la teua blog. A més, m'has animat a anar a veure l'exposició de Centelles, he vist que l'han ampliat fins al març! Ja et contaré.

 
At 9:07 p. m., Blogger Jaume said...

Gràcies! Espero que t'agradi l'exposició de Centelles. Jo la vaig trobar molt interessant. A més, cap al final de l'exposició, val la pena veure un video on David Trueba explica com es va inspirar en Centelles per rodar "Soldados de Salamina".

 
At 3:18 p. m., Blogger Nosotras tres said...

Hola de nou, he anat avui a l'exposició i no m'ha deixat gens indiferent, tot el contrari. M'ha agradat perquè, com tots els llibres, les exposicions i les pel·lis d'aquesta època, em fan plorar, per tot el que deu haver passat aquella gent, em fan donar les gràcies, per la vida tan fàcil que m'ha tocat viure i em fan pensar en els meus ideals i principis. Quin rotllo t'he soltat, jeje.
El vídeo de David Trueba no l'he vist :-(
Ja acabe, l'únic que no m'ha agradat de l'exposició és que avui era dia de portes obertes i estava ple de gent que, com que l'entrada és gratuita, anava a pasar el rato.

(se m'ha colat aquest comentari també al conte de Nadal :-S)

 
At 4:15 p. m., Blogger Jaume said...

Gràcies pel feedback!
Ja que no has vist el video (de fet, és cap al final i és fàcil de perdre-se'l) en ell és veu com Trueba es va inspirar amb les fotos de Centelles per la direcció artística del film (vestuari, decoració...) i fins i tot per alguns plànols de la peli.
Els dies de portes obertes són un dilema, per una banda és gratis però per l'altra sempre et trobes a molta gent.

 
At 8:32 p. m., Anonymous Anónimo said...

Només un últim apunt. Referent a la pel·li, no m'estranya que haja tret plànols d'aquestes fotos, són molt xules. Crec que la que més em va impactar va ser una en la que alguns xiquets jugaven a afusellar-se! Això sí que és una bona crònica de l'època!!

 

Publicar un comentario

<< Home